donderdag 27 februari 2014

Project 4: Van romper naar shirt zonder bias

Het is al even geleden, maar vandaag heb ik weer eens iets genaaid.
Ik heb wat rompers die stuk zijn en/of te kort en ik bedacht dat ik daar weleens een shirtje van kon maken.

Ik heb deze keer geen bias of boordband gebruikt, maar gewoon omgezoomd, zodra ik eens wat boordband in huis heb zal ik het tractor shirtje met boordband maken en daar foto's van maken.


Van romper naar shirt zonder bias

Wat heb ik gebruikt?


- een romper 
- ik heb een tweelingnaald gebruikt, maar een normale naald kan natuurlijk ook. 

- een schaar

- draad
- strijkbout



Stap 1:

Knip de romper zo ver mogelijk naar onderen af, het reststuk kun je bewaren en bijvoorbeeld een een strikje van maken voor op het shirtje. 


Stap 2: 


Vouw het shirtje to be binnenstebuiten en vouw een omslag, druk die goed aan met een strijkbout ( nee niet eigenwijs zijn gewoon doen). 



Stap 3:

Vouw het shirtje weer zoals het hoort, en strijk nogmaals de omslag, dit maakt het zometeen met naaien echt echt echt makkelijker. 

Stap 4: 

Naai een proeflapje, bijvoorbeeld met een stukje van de onderkant van de romper, en bekijk of je steek goed is enzovoorts. 

Stap 5: 



Adem diep in en uit, en naai de omslag, je kunt gewoon rondom naaien dus ook over de oorspronkelijke zijnaden heen. Ik heb het randje van mijn naaivoetje als leidraad gebruikt. Het allerlaatste stukje heb ik nog eens even achteruit genaaid en weer vooruit. 

Stap 6:





Knip alle losse draadjes af, en strijk desnoods nogmaals het shirtje :) Klaar!!

Het kan zijn dat het wat gaat krullen, zoals bij mij, dit komt omdat ik vrij dicht tegen de onderkant genaaid heb, mja het shirtje was al kort en anders zou hij nog korter worden. Boordstof was bij deze dus een betere optie geweest, maar ach dan is hij maar voor zusje to be born straks.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten